Har du dit eget firma, hvor du arbejder som arkitekt? Det er et spændende erhverv, som byder på mange forskellige arbejdsopgaver. Måske kender du allerede til vigtigheden af at have styr på udbud af arbejdsopgaver og licitationer.
At sørge for at holde sig opdateret på forskellige byggeprojekter har stor betydning for hvor meget arbejde, man har – og derigennem i hvilken grad ens virksomhed vækster. Udover at holde sig opdateret på udbud og licitationer, er der også andre ting, man kan gøre som arkitekt, for at sikre sin virksomheds succes.
Hold dig opdateret på byggeprojekter
Som nævnt er det vigtigt, at du holder dig opdateret på hvilke byggeprojekter, der er tilgængelige. Ved at anvende en projektdatabase, der sørger for at opdatere tilgængelig information om licitationer og byggeudbud, lige som at du kan få tilsendt relevante licitationer, hvis du ønsker det.
Hos databasen SMART har de udviklet en oversigt over alle de tilgængelige udbud og licitationer, og den er indrettet sådan, at du kan filtrere i mulighederne efter dine behov og ønsker til forskellige projekter. At anvende et system, der giver dig dybdegående information om de tilgængelige muligheder, kan være med til at øge dine sandsynligheder for at vinde en arbejdsopgave, hvilket er positivt for din virksomhed.
Vær dygtig til at netværke
Der findes også andre måder at få succes på, når det kommer til at drive et arkitektfirma. Du kan for eksempel øge dine chancer for at sikre et byggeprojekt, hvis du er skarp til at netværke med forskellige personer i byggebranchen. Det er blandt andet en god idé at deltage i forskellige konferencer og lignende begivenheder, hvor andre fra branchen kommer, som du kan stifte bekendtskab med.
Det kan være, at du i begyndelsen synes det er svært at netværke og byde dig til ved større samlinger, men det kommer hurtigt med erfaringen, hvorfor det giver god mening, hvis du bare tager afsted og prøver dig frem.
Anvend en solid marketingstrategi
Lige som ved mange andre virksomheder, bør du også arbejde på en marketingstrategi, hvis du driver et arkitektfirma. Det skyldes, at det vil gøre det mere sandsynligt, at potentielle kunder finder dig, hvis du sørger for at markedsføre din virksomhed. Der findes mange forskellige måder at markedsføre sin virksomhed på, blandt andet via sociale medier. Du kan overveje at kontakte et firma med speciale i markedsføring, hvis du synes, det er svært at komme i gang med.